Ga naar content

Inside information

Deze "inside information" pagina is er om je een beeld te geven hoe het is om bij Baggerbedrijf De Boer - Dutch Dredging te werken of om stage te lopen. Met verhalen en video's van onze medewerkers of Stagiairs.

 

STAGELOPEN 

Baggerbedrijf De Boer heeft nog een paar stageplaatsen beschikbaar voor 2025! Wij zijn op zoek naar stagiaires die niet bang zijn om hun handen uit de mouwen te steken en mee te kijken en helpen met onze collega’s op de brug en in de machinekamer op onze hoppers.

Bekijk onderstaande video, waarin de bemanning van sleephopperzuiger Amazone jou in het kort vertellen hoe het is om bij Baggerbedrijf De Boer te werken.

Ben je enthousiast geworden? Solliciteer dan nu naar jouw stageplek in 2025! We zien graag je CV en motivatie tegemoet. Je mag dit sturen naar HR@dutchdredging.nl


 

Video "Welkom aan boord"

BELEVENISSEN VAN ONZE STAGAIRES


Een dag op pad met... Annabel


Finding my way in the wonderful world of survey

We moeten vroeg op, want vandaag gaan we een dag op pad met Annabel van Duijn, onze stagiaire van de Survey afdeling. Annabel is een vrolijke nuchtere meid van 20 jaar, geboren en woonachtig op Texel en ze volgt de opleiding Ocean Technology aan het Maritiem Instituut Willem Barentz te Terschelling. Met de Studie Ocean Technology word je opgeleid tot hydrograaf (surveyor).

De eerste 9 weken van haar BDB stage heeft ze meegelopen op de projecten in Suriname en Frans Guyana, en het tweede deel van haar stage loopt ze mee op diverse projecten in Nederland.

  • 07:00 uur vaargeul Holwerd - Nes

De Etna ligt klaar aan de steiger in Nes op Ameland, waar schipper Simon en surveyor Bas haar opwachten met een warme kop thee. Eenmaal aan boord zet de Etna koers richting Holwerd, want in de vaargeul moeten vandaag diverse hydrografische metingen worden verricht.

Annabel heeft een mooie werkplek aan boord van de Etna, met 3 beeldschermen vol informatie en een prachtig gratis uitzicht op de Waddenzee. Het is de eerste dag dat zij meeloopt op de Etna. Bas legt haar het één en ander uit over de systemen, voordat ze met de metingen beginnen.

  • 09:00 s'il vous plaît?

Simon is druk in de weer met Singlebeam metingen en hij wil gaan starten met de Multibeam metingen, maar er moet eerst een SVP meting worden uitgevoerd. SVP staat niet voor S’il Vous Plait, maar voor Sound Velocity Profile. Dat is een apparaat waarmee je de geluidssnelheid in water kan meten. De snelheid van het geluid is niet overal gelijk. Dat hangt af van de temperatuur, het zoutgehalte en de diepte van het water.

Peiling met de SVP

Zachtjes wordt de SVP te water gelaten en helemaal naar de bodem afgezonken. De data is daarna in het software-systeem zichtbaar. De geluidsnelheid door de gehele waterkolom is nu bekend. Met deze gegevens kan een accurate meting uitgevoerd worden. De metingen zijn o.a. nodig, omdat BDB de vaargeul onderhoudt naar Ameland. Doordat deze dicht kan slibben door eb en vloed.

Annabel neemt af en toe wat foto’s, want ze moet een stageverslag schrijven van haar stage bij BDB.

  • 11:00 Het loodje leggen

De diepte moet op diverse plekken met de hand gemeten worden, om te checken of de Singlebeam de juiste bodemlaag meet. Dit gebeurt met een handlood; dat is een lijn met daaraan stukjes lood, op 25 centimeter afstand van elkaar. Onderaan hangt een gewicht.

Peiling met de loodlijn

Het rode X-je op het beeldscherm bij Simon geeft het punt aan waar gemeten moet worden. Telkens als we daar vlakbij liggen hoor je een harde YO door de kajuit en moet Annabel de loodlijn laten zakken. Als ze klaar is roept ze hard JA, BINNEN + de diepte die gemeten is. Op de computer worden deze gegevens handmatig ingevoerd. Het klinkt alsof je op een veiling bent, en schipper Simon begint spontaan het liedje van Marco Borsato “Binnen in je hart, binnen in je ziel, van binnen” te zingen. Wat is het gezellig hier, zeker geen saaie werkplek.  

Het rode X-je op het beeldscherm

  • 13:00 Lunch-time

Tijdens de voorbereiding van de lunch, een warme maaltijd gemaakt door Bas, mag Annabel de Multibeam meting zelfstandig voorzetten. Tijdens de meting ruikt de hele Etna naar heerlijke kip cordon bleu en begint iedereen honger te krijgen. Aanvallen!!

  • 14:00 NOG MEER METINGEN

Na de lunch voeren we de rest van de Multibeam metingen uit, tot einde vaargeul, aan de kant van Ameland.

Bij de Ballumerbocht, Ameland, vinden er ook ADCP metingen plaats. De ADCP is een apparaat die de stroomsnelheid en -richting van het water meet. Dit apparaat hangt onder de Etna.

De metingen vanaf 0 NAP, bij opkomend water gaan door, maar de metingen welke een half uur na hoog water gepland staan kunnen niet doorgaan vanwege de harde wind.

  • 17:00 uur het is mooi geweest voor vandaag

We leggen aan bij de steiger in de Waddenhaven van Ameland en sluiten we de dag gezellig af met een hapje en drankje.

Werkplek Annabel - Peilboot Etna op de Waddenzee. 


 

STAGE PEILWERKZAAMHEDEN IN SURINAME


Ingrid loopt stage op het project Suriname River Bagger Project.  Zij legt uit wat we naast het baggerwerk nog meer doen, waaronder peilwerk.


De Suriname rivier is een belangrijke route voor de scheepvaart om naar de haven te komen. Door het aanslibben van de rivier bestaat het risico dat de diepte te beperkt wordt. Om de diepte goed te kunnen monitoren moet er regelmatig gepeild worden.

  • Waaruit bestaat het peilwerk?

Het peilwerk bestaat uit een stuk van 68 kilometer. Dit word niet allemaal gepeild. Er is al een stuk goed op diepte, en daar wordt af en toe nog gepeild, maar niet wekelijks. De 68 kilometer is opgedeeld in vier verschillende gebieden.

  • 0 tot 30 kilometer              Outer bank
  • 30 tot 41 kilometer            Resolutie bank
  • 41 tot 56 kilometer            Jachtlust bank
  • 56 tot 68 kilometer            Dijkveld bank

Daarnaast is er ook nog een ankerplek die gepeild moet worden.

Peilboot Argus

Peilboot Argus op de Suriname rivier

  • Wat voor soort peilingen zijn er?

Er zijn drie soorten peilingen:

  1. Iedere week wordt er een peiling uitgevoerd van het hele gebied, dit bestaat alleen uit een lijn door het midden zonder crosslines.
  2. Iedere maand wordt er een peiling gedaan over het hele gebied, er zijn dan drie longlines en om de 75 of 150 meter een crossline.
  3. En dan nog de intermediate peilingen (tussenpeilingen). Deze vinden plaats als er op een plek gebaggerd is of als er tijdens de weekpeiling te zien is dat de diepte beperkt is, en er een extra peiling nodig is om dit te bevestigen.
  • Wat is voor jou nieuw en dus leerzaam voor je opleiding?

Op school (Maritiem Instituut "Willem Barentsz" , Terschelling) had ik nog nooit gewerkt met getij correcties. Omdat de getij correctie niet op alle plekken langs de rivier hetzelfde is, zijn er langs de rivier op vier verschillende plekken getijmeters geïnstalleerd. Na een dag peilen wordt al deze data verzameld, en wordt het toegevoegd aan de data. Hierdoor worden alle dieptes naar de juiste diepte gecorrigeerd.

Tijdens de peilingen wordt er gebruik gemaakt van een singlebeam. In verband met de verschillende zwevende lagen, is het peilen hierdoor extra lastig. Dit geldt ook voor het processen (het verwerken van de data). Alle data moet met de hand worden gecontroleerd en de juiste laag moet worden geselecteerd als bodem. Het hangt heel erg af van de plek waar de data is opgenomen, hoe duidelijk het is welke laag de juiste is. Hoe verder naar binnen de data is opgenomen, hoe makkelijker het is.

Hier zie je de peiling van de vaargeul. In het midden zijn verschillende lagen te zien.

  • Hoe bevalt het stagelopen in Suriname?

Voordat ik naar Suriname kwam, had ik alleen nog maar theorie over de singlebeam gehad. Nu ik de theorie in de praktijk kan brengen vind ik de singlebeam toch wel een stuk interessanter dan ik van te voren had verwacht.  

Persoonlijk heb ik geen moeite om lang van huis te zijn. Natuurlijk mis ik af en toe mijn familie wel een beetje, maar omdat het gezellig is met mijn collega’s gaat de tijd een stuk sneller. Na het werken en op zondag wordt er vaak nog een beetje gevist, en dan worden er soms bijzondere vissen gevangen zoals een Lompoe (een soort zeeduivel). Helaas hebben we pas opgezocht of de Lompoe lekker was, wat wel zo schijnt te zijn, toen we hem al hadden weggegeven.  

Ingrid showt de vangts van de dag: een echte Lompoe


Binnenkort volgen nog meer verhalen. 


 

Opleidingen Beroepen Techniek

NXtv is een videoplatform waar (high)tech tot leven komt. NXtv is leuk, spannend en spectaculair! Ze bieden unieke video’s over techniek, technologie en high-tech. Waar ook nog eens volop ruimte is voor een lach.  Hét inspiratieplatform op het terrein van technologie en techniek.

In onderstaande video zie je twee van onze medewerkers hun kennis delen over hun werk op een sleephopperzuiger.  

Video - Aan het werk op een sleephopperzuiger